Aukioloajat  |   Vastaanotto 020 798 4202   |   Myynti 020 798 4222

Masters painonnostokisojen tunnelmia Santasport Lapin Urheiluopistolla syyskuussa 2015

 

Santasport Lapin Urheiluopisto toimi kisan√§ytt√§m√∂n√§ kansainv√§lisille painonnoston veteraanien MM-kisoille 12.-19.9.2015. Viikon mittaisissa mittel√∂iss√§ oli sarjoja naisille ja miehille painoluokittain. Kisaj√§rjestelyihin p√§√§siv√§t osallistumaan kisojen j√§rjest√§j√§n, Rovaniemen Reippaan Jorma Pallarin, apuna Lapin Urheiluopiston liikunnanohjauksen perustutkintokoulutuksen opiskelijoita. Opintoihin kuuluu tapahtumaj√§rjest√§misen kurssi, jota varten opiskelijat saivat erinomaista kokemusta osallistuessaan Mastersien kisaj√§rjestelyihin.

Kuvassa rovaniemelänen Mauno Kenttälä, vuoden 2014 Masters MM-kultamitalisti.

 
Ketä veteraaninostajat ovat?

Osallistujia kisoihin saapui Euroopan maiden lis√§ksi mm. USAsta, Kanadasta, Australiasta, Japanista, Mongoliasta, Ven√§j√§lt√§, Valko-Ven√§j√§lt√§, Azerbaidzanista, Kiinasta, Iranista ja Uzbekistanista. Ket√§ n√§m√§ veteraaninostajat oikein ovat? Santasport Lapin Urheiluopistolla n√§htiin mm. kaksinkertainen olympiavoittaja Japanista, vuonna 1939 syntynyt Miyake Yoshinobu. Nuorimmat ik√§luokat niin miesten kuin naisten sarjoissa ovat 35-vuotiaat ja vanhimmat 80-vuotiaat. I√§n lis√§ksi kilpailukriteerin√§ on kehon paino. Haastattelin Lapin Urheiluopiston valmennuskeskuksen painonnoston lajivastaavaa, Saija M√§√§tt√§√§, ja h√§n valotti kilpailijoiden taustoja. Osalla kilpailijoista on pitk√§aikainen kilpailutausta painonnostossa, he ovat nostaneet mahdollisesti koko ik√§ns√§. Osa taas, erityisesti naisten sarjoissa, on alkanut kilpailla vasta aikuisi√§ss√§ ja siirtynyt painonnoston pariin muista lajeista, kuten CrossFitista.

Kokemuksia Masters MM-kisoista: Pasi Lambacka

Monipuolisen palloilu- sek√§ harrastevoimannostontaustan omaava OMT-fysioterapeutti Pasi Lambacka aloitti painonnoston harrastemieless√§ nelj√§ vuotta sitten. H√§n sai syntym√§p√§iv√§lahjaksi lahjakortin Ounasvaaran Atleettiklubin j√§rjest√§m√§√§n aikuisten painonnostokouluun ja puolen vuoden koulutuksen p√§√§tteeksi j√§rjestettiin kisat, joista Pasi sai kipin√§n my√∂s kilpailemiseen. Painonnostotreeni√§ Pasi tekee kolme kertaa viikossa Santasportin Voimapajassa, josta l√∂ytyv√§t lajin huippuolosuhteet suorituspaikkoineen.

Pasin ensimm√§isist√§ kansallisista kisoista on jo muutama vuosi ja h√§n on jo kilpaillut lajin veteraanien MM-kisoissa, kilpailuluokassa 40v/94kg. Kisoihin valmistautuminen edellytti painon pudotusta noin viikon ajan, mink√§ Pasi toteutti karppaamalla, v√§hent√§m√§ll√§ hiilihydraatteja ruokavaliossaan. Kilpailup√§iv√§n ohjelma eteni aamun ty√∂vuoron j√§lkeen tarkastuspunnituksella puolen p√§iv√§n maissa. Punnitustulos antoi luvan sy√∂d√§ v√§h√§n ja varsinainen punnitus tapahtui kaksi tuntia ennen kisaa. Virallisen punnituksen j√§lkeen alkoi tankkaus ensin nestem√§isell√§ smoothiella ja kotiin p√§√§sty√§√§n Pasi tankkasi leip√§√§, pastaa ja muuta ruokaa sek√§ paljon nestett√§.

Ennen kisasuoritusta oli aikaa lep√§ill√§ ja valmistautua, kunnes noin puoli tuntia ennen alkoi l√§mmittely. Pasi sai itse "tyhjent√§√§ p√§√§t√§√§n" huoltajan kertoessa kisan edetess√§ millaisia l√§mmittelyliikkeit√§ kilpailijan tulee tehd√§. Itse kisa alkoi hyvin, kaksi ensimm√§ist√§ tempausta onnistuivat ja Pasi p√§√§si 95kg painoon. Kolmanteen tempaukseen Pasi kertoi saaneensa jonkin vireyspiikin tangon heilahtaessa p√§√§n yli sel√§n taakse. Suoritus hyl√§ttiin eik√§ tavoite 100kg t√§yttynyt. Ty√∂nn√∂ss√§ kaikki suoritukset hyl√§ttiin oikean k√§den koukistuessa jonkin verran tangon ollessa suorilla k√§sill√§, jokaisen suorituksen aikana. Masters -kisat eiv√§t sujuneet odotusten mukaisesti, mutta kisaamista Pasi aikoo jatkaa. Seuraavaksi vuorossa ovat SM-kisat huhtikuussa 2016.

Mitä painonnosto oikeastaan on?

Painonnosto on olympialaji, jonka tekniikkamuotoja ovat työntö ja tempaus. Usein kilpailujen arvosteluissa lasketaan molempien yhteistulos. Painonnosto eroaa jonkin verran voimannostosta, joka tekniikkamuotoja ovat penkkipunnerrus, maastaveto ja takakyykky. Voimannosto ei ole olympialaji ja tekniset suoritukset ovat siinä mielessä helpompia, että suorituksena on yksi maksimaalinen puristus, jossa räjähtävästä nopeusvoimasta ei ole niin paljon hyötyä kuin painonnostossa.

Yksil√∂n ominaisuudet korostuvat painonnostossa. Tekniikan lis√§ksi vaaditaan lihasvoimaa, r√§j√§ht√§v√§n voiman tuottoa sek√§ hermostollisia ominaisuuksia. Suorituksissa vaaditaan oikeanlaista j√§nnityst√§, mutta my√∂s rentoutta sek√§ liikerytmien muuttamisen nopeutta. Elimist√∂n k√§skytt√§misen ominaisuudet korostuvat, ty√∂nn√∂ss√§ tankoa ei nosteta k√§sivoimilla rinnalle vaan jaloilla ponnistetaan tanko yl√∂sp√§in ja pudottaudutaan tangon alle vastaanottamaan tanko etukyykkyasentoon jalkojen voimaa hyv√§ksik√§ytt√§en. Aika huvittavaa itsea asiassa, kuvittelin itse tiet√§v√§ni asiasta edes jotain BodyPump -tuntien ansiosta, mutta tulin huomaamaan Saijan selostusta kuunnellessani, ettei BodyPump ty√∂nn√∂ill√§ ole mit√§√§n tekemist√§ painonnoston ty√∂nt√∂tekniikan kanssa.

Palataan vielä elimistön käskyttämisen ominaisuuksiin. On kiehtova ajatus, miten puolimaratonin juoksija voi hermostoaan poikkeavalla tavalla ärsytettyään painonnostoharjoittelun avulla saada juoksusuoritukseensa uudenlaista kapasiteettia ja jopa parantaa juoksuaikaansa. Useiden eri lajien urheilijoiden harjoitusohjelmaan kuuluu painonnostoharjoittelu. Jokapäiväisiin arjessa tapahtuviin nostoihin taas voi saada suoraan oikeanlaisia vihjeitä painonnoston tekniikasta. Tämä on huomioitu myös Suomen Painonnostoliiton sloganissa "Nostat joka päivä, nosta oikein".

 

Rovaniemell√§ huippuolosuhteet: Moskovan TsSKAn pelaajat harjoittelemassa Santasportin Voimapajassa.