Aukioloajat  |   Vastaanotto 020 798 4202   |   Myynti 020 798 4222

Masters painonnostokisojen tunnelmia Santasport Lapin Urheiluopistolla syyskuussa 2015

 

Santasport Lapin Urheiluopisto toimi kisanäyttämönä kansainvälisille painonnoston veteraanien MM-kisoille 12.-19.9.2015. Viikon mittaisissa mittelöissä oli sarjoja naisille ja miehille painoluokittain. Kisajärjestelyihin pääsivät osallistumaan kisojen järjestäjän, Rovaniemen Reippaan Jorma Pallarin, apuna Lapin Urheiluopiston liikunnanohjauksen perustutkintokoulutuksen opiskelijoita. Opintoihin kuuluu tapahtumajärjestämisen kurssi, jota varten opiskelijat saivat erinomaista kokemusta osallistuessaan Mastersien kisajärjestelyihin.

Kuvassa rovaniemelänen Mauno Kenttälä, vuoden 2014 Masters MM-kultamitalisti.

 
Ketä veteraaninostajat ovat?

Osallistujia kisoihin saapui Euroopan maiden lisäksi mm. USAsta, Kanadasta, Australiasta, Japanista, Mongoliasta, Venäjältä, Valko-Venäjältä, Azerbaidzanista, Kiinasta, Iranista ja Uzbekistanista. Ketä nämä veteraaninostajat oikein ovat? Santasport Lapin Urheiluopistolla nähtiin mm. kaksinkertainen olympiavoittaja Japanista, vuonna 1939 syntynyt Miyake Yoshinobu. Nuorimmat ikäluokat niin miesten kuin naisten sarjoissa ovat 35-vuotiaat ja vanhimmat 80-vuotiaat. Iän lisäksi kilpailukriteerinä on kehon paino. Haastattelin Lapin Urheiluopiston valmennuskeskuksen painonnoston lajivastaavaa, Saija Määttää, ja hän valotti kilpailijoiden taustoja. Osalla kilpailijoista on pitkäaikainen kilpailutausta painonnostossa, he ovat nostaneet mahdollisesti koko ikänsä. Osa taas, erityisesti naisten sarjoissa, on alkanut kilpailla vasta aikuisiässä ja siirtynyt painonnoston pariin muista lajeista, kuten CrossFitista.

Kokemuksia Masters MM-kisoista: Pasi Lambacka

Monipuolisen palloilu- sekä harrastevoimannostontaustan omaava OMT-fysioterapeutti Pasi Lambacka aloitti painonnoston harrastemielessä neljä vuotta sitten. Hän sai syntymäpäivälahjaksi lahjakortin Ounasvaaran Atleettiklubin järjestämään aikuisten painonnostokouluun ja puolen vuoden koulutuksen päätteeksi järjestettiin kisat, joista Pasi sai kipinän myös kilpailemiseen. Painonnostotreeniä Pasi tekee kolme kertaa viikossa Santasportin Voimapajassa, josta löytyvät lajin huippuolosuhteet suorituspaikkoineen.

Pasin ensimmäisistä kansallisista kisoista on jo muutama vuosi ja hän on jo kilpaillut lajin veteraanien MM-kisoissa, kilpailuluokassa 40v/94kg. Kisoihin valmistautuminen edellytti painon pudotusta noin viikon ajan, minkä Pasi toteutti karppaamalla, vähentämällä hiilihydraatteja ruokavaliossaan. Kilpailupäivän ohjelma eteni aamun työvuoron jälkeen tarkastuspunnituksella puolen päivän maissa. Punnitustulos antoi luvan syödä vähän ja varsinainen punnitus tapahtui kaksi tuntia ennen kisaa. Virallisen punnituksen jälkeen alkoi tankkaus ensin nestemäisellä smoothiella ja kotiin päästyään Pasi tankkasi leipää, pastaa ja muuta ruokaa sekä paljon nestettä.

Ennen kisasuoritusta oli aikaa lepäillä ja valmistautua, kunnes noin puoli tuntia ennen alkoi lämmittely. Pasi sai itse "tyhjentää päätään" huoltajan kertoessa kisan edetessä millaisia lämmittelyliikkeitä kilpailijan tulee tehdä. Itse kisa alkoi hyvin, kaksi ensimmäistä tempausta onnistuivat ja Pasi pääsi 95kg painoon. Kolmanteen tempaukseen Pasi kertoi saaneensa jonkin vireyspiikin tangon heilahtaessa pään yli selän taakse. Suoritus hylättiin eikä tavoite 100kg täyttynyt. Työnnössä kaikki suoritukset hylättiin oikean käden koukistuessa jonkin verran tangon ollessa suorilla käsillä, jokaisen suorituksen aikana. Masters -kisat eivät sujuneet odotusten mukaisesti, mutta kisaamista Pasi aikoo jatkaa. Seuraavaksi vuorossa ovat SM-kisat huhtikuussa 2016.

Mitä painonnosto oikeastaan on?

Painonnosto on olympialaji, jonka tekniikkamuotoja ovat työntö ja tempaus. Usein kilpailujen arvosteluissa lasketaan molempien yhteistulos. Painonnosto eroaa jonkin verran voimannostosta, joka tekniikkamuotoja ovat penkkipunnerrus, maastaveto ja takakyykky. Voimannosto ei ole olympialaji ja tekniset suoritukset ovat siinä mielessä helpompia, että suorituksena on yksi maksimaalinen puristus, jossa räjähtävästä nopeusvoimasta ei ole niin paljon hyötyä kuin painonnostossa.

Yksilön ominaisuudet korostuvat painonnostossa. Tekniikan lisäksi vaaditaan lihasvoimaa, räjähtävän voiman tuottoa sekä hermostollisia ominaisuuksia. Suorituksissa vaaditaan oikeanlaista jännitystä, mutta myös rentoutta sekä liikerytmien muuttamisen nopeutta. Elimistön käskyttämisen ominaisuudet korostuvat, työnnössä tankoa ei nosteta käsivoimilla rinnalle vaan jaloilla ponnistetaan tanko ylöspäin ja pudottaudutaan tangon alle vastaanottamaan tanko etukyykkyasentoon jalkojen voimaa hyväksikäyttäen. Aika huvittavaa itsea asiassa, kuvittelin itse tietäväni asiasta edes jotain BodyPump -tuntien ansiosta, mutta tulin huomaamaan Saijan selostusta kuunnellessani, ettei BodyPump työnnöillä ole mitään tekemistä painonnoston työntötekniikan kanssa.

Palataan vielä elimistön käskyttämisen ominaisuuksiin. On kiehtova ajatus, miten puolimaratonin juoksija voi hermostoaan poikkeavalla tavalla ärsytettyään painonnostoharjoittelun avulla saada juoksusuoritukseensa uudenlaista kapasiteettia ja jopa parantaa juoksuaikaansa. Useiden eri lajien urheilijoiden harjoitusohjelmaan kuuluu painonnostoharjoittelu. Jokapäiväisiin arjessa tapahtuviin nostoihin taas voi saada suoraan oikeanlaisia vihjeitä painonnoston tekniikasta. Tämä on huomioitu myös Suomen Painonnostoliiton sloganissa "Nostat joka päivä, nosta oikein".

 

Rovaniemellä huippuolosuhteet: Moskovan TsSKAn pelaajat harjoittelemassa Santasportin Voimapajassa.