Aukioloajat  |   Vastaanotto 020 798 4202   |   Myynti 020 798 4222

Mitä yhteistä on urheilu- ja yritysvalmennuksella?

 

Soneran valmennustiimi

 

TeliaSonera - Santasport valmennuskeskus yhteistyö

Mitä saadaan, kun urheiluvalmentajat ja yritysvalmentajat päästetään samaan tilaan keskustelemaan ihmisten kohtaamisesta, vuorovaikutuksesta ja erilaisuudesta? - Paljon hyviä kysymyksiä, oivalluksia ja tiedonjanoa, kertokaa lisää!

TeliaSoneran valmennustiimi Teemu Tuunaisen ja Teuvo Huhtasen johdolla kohtasivat Lapin Urheiluopiston valmennustiiin yhteisessä valmennustyöpajassa teemoinaan:

  • yksil√∂llisyyden huomioiminen ryhm√§n valmennuksessa, vaikuttavuuden seuranta ja ohjaus sek√§ yksil√∂n kokonaisvaltainen valmentaminen
  • urheilijan motivointi huipputasolla, kehityksen seuranta ja reagointi

 

Urheiluopiston valmennuskeskus toi ty√∂pajaan n√§k√∂kulmia psyykkisen valmennuksen l√§ht√∂kohdista Joona Vazanan johdolla ja Reijo Jylh√§ kertoi puheenvuorossaan Suomen maastohiihtojoukkueen uudesta johtamisj√§rjestelm√§st√§. Suomen Ski Halfpipe ja Slopestyle maajoukkueen p√§√§valmentaja Olli Cajan kertoi maajoukkueen toiminnasta, leirityksineen ja kisoineen ja  Soneran valmennustiimi p√§√§si my√∂s k√§yt√§nn√∂ss√§ kokeilemaan taitovalmennuksen sis√§lt√∂j√§ taitovalmentajanakin tunnetun Olli Cajanin johdolla. Fyysisten harjoitusten tarkoitus oli toimia Soneran valmentajille kokemuksena valmennustilanteesta k√§yt√§nn√∂n tasolla itse havainnoiden ja samalla kuntoillen.

Teuvo taitovalmennuksessa

Kommunikointikeinot ovat merkitt√§v√§ss√§ roolissa urheiluvalmennuksessa urheilijoiden v√§lisess√§ kanssak√§ymisess√§, mutta etenkin valmentajan ja urheilijan v√§lisess√§ vuorovaikutuksessa. Joukkuepeleiss√§ pelin eteneminen edellytt√§√§ puhetta, kommunikointia pelaajien v√§lill√§, mutta kommunikointi on v√§ltt√§m√§t√∂nt√§ my√∂s pelikent√§n ulkopuolella. Mill√§ tavoin valmentaja antaa palautteen urheilijoille ja millaisia vaikutuksia sill√§ on erilaisin persoonallisuuksin varustettuihin urheilijoihin?  Yksil√∂valmennuksessa valmentajan ja urheilijan v√§linen kommunikointi tulee olla samalla aaltopituudella, jotta viestit menisiv√§t perille puolin ja toisin ja harjoittelun tavoitteet ymm√§rret√§√§n samalla tavalla. Samoin esimiesty√∂ edellytt√§√§ ty√∂yhteis√∂iss√§ viestien ymm√§rrett√§vyytt√§, jotta tuloksiin p√§√§st√§√§n tehokkaimmalla tavalla eri henkil√∂iden kanssa. Yksi puhetapa ja diskurssi toimivat yhdelle personallisuustyypille, mutta toiselle ei.

Mill√§ tavalla sitten haasteita ja ristiriitoja k√§sitell√§√§n pelikent√§ll√§ ja voiko siit√§ oppia jotain tiimeiss√§ ty√∂paikoilla? 

Kun valmentaja vihelt√§√§ harjoitustilanteessa jalkapallopelin poikki, pohditaan pelaajien kanssa yhdess√§ mik√§ tilanteessa meni vikaan ja miten olisi voinut toimia toisin. Poikki vihelletty tilanne saattoi johtua puhumattomuudesta. Jos keskikentt√§pelaaja ei auta puheellaan hy√∂kk√§√§j√§√§ sijoittumaan kent√§ll√§, voi tilanne kostautua maalipaikan menetyksell√§. Puheellaan pelaaja siis toisaalta helpottaa joukkuekaverinsa sijoittumista pelitilanteessa, mutta edesauttaa reagoinnillaan my√∂s omaa sijoittumistaan seuraavassa nopeassa hetkess√§. T√§m√§n pelaaja voi oppia k√§yt√§nn√∂ss√§ harjoitustilanteessa, mutta miten sama oppiminen tapahtuisi esimiesvalmennuksessa?

Urheiluvalmentaja Eero ja yritysvalmentaja Teemu

Niin urheilussa kuin liiketoiminnassakin yksilöiden ja tiimien tavoitteet tulee olla tiedossa tulosten saavuttamiseksi. Tämä on teoriassa itsestäänselvää, mutta erilaisten ihmisten motivoiminen työn tekemiseen tavoitteiden saavuttamiseksi on monimutkaisempi kysymys niin urheilussa kuin työpaikoillakin. Yksilöiden erilaisuuden tunnistamisessa Sonera käyttää DISC analysointityökalua, jonka tavoite on syventää käsitystä ihmisten moninaisuudesta. DISC sanoittaa näkyvää käyttäytymistä ja tehostaa yhteistoimintaa kollegoiden välillä. DISC analyysin hyödyntäminen perustuu ihmisten profilointiin, profiilit koostuvat persoonallisuuden piirteistä, jotka ohjaavat käyttäytymistä ja toimintatapoja.

Ty√∂kalua sovelletaan tehokkaimmillaan vuorovaikutuksessa eri profiilien v√§lill√§. Urheiluvalmentajat alkoivat heti pohtia, mill√§ keinoin p√§√§sev√§t tehokkaimmin tuloksiin erilaisten urheilijoiden kanssa. Joukkueetkin koostuvat yksil√∂ist√§, kaikkia ei voi motivoida harjoittelemaan samoin keinoin. Urheilijoiden profiilin ja toisaalta valmentajien omien profiilien tunteminen ja tiedostaminen edist√§√§ vuorovaikutusta. Itsetuntemus mahdollistaa itsens√§ kehitt√§misen. Urheiluvalmentamisen tavoin my√∂s ihmisten valmentaminen tu√∂paikoilla vaatii suunnitelmallisuutta ja dokumentointia edistymisest√§. Urheiluvalmentamisesta voi oppia ennen kaikkea systemaattisuutta ja suunnitelmallisuutta.  

Teksti: Sini Yli-Suvanto
Kuvat: Pekka Kankaanranta, Sini Yli-Suvanto