Aukioloajat  |   Vastaanotto 020 798 4202   |   Myynti 020 798 4222

Viisi vinkkiä, joilla selviydyt pikkujoulukaudesta ilman lisäkiloja

Olet ahkeroinut treeneissä koko syksyn saavuttaaksesi timmimmän ulkomuodon. Olet tehnyt ruokavalioremonttia ja saanut siistittyä syömisiäsi. Olosi on energinen, kevyt ja itsevarma. Nyt pikkujoulukauden alkaessa ehkä vähän kauhulla jo mietit, valuuko syksyn aikana tekemäsi työ hukkaan ja tulevatko mahdollisesti tiputetut kilot takaisin korkojen kera. Pikkujoulukausi huipentuu tietenkin vielä itse pääjuhlaan – jouluun, jolloin tarjolla on suklaata ja kinkkua aamusta iltaan. Jos koluttavanasi ovat firman pikkujoulut, harrastusporukan sekä oman kaveriporukan kekkereitä, tulee juhlintaa monelle viikonlopulle, usein peräkkäin. Vetämällä joka viikonloppu ruoka- ja juomaöverit, voit olla varma että ”joulupöhömorkkis” on valmis. Muutamalla yksinkertaisella vinkillä ja etukäteisvalmisteluilla voit kuitenkin selvitä notkuvien herkkupöytien ja kuohujuomien keskellä, ilman pahaa morkkista ja pöhöttynyttä kroppaa.

  1. Valitse monien juhlien joukosta yhdet pikkujoulut, joihin panostat ja annat itsellesi luvan herkutella ja nauttia illasta. Kun tiedostat tämän etukäteen, sinun ei tarvitse koko iltaa miettiä, mitä tämä mässäily kropallesi tekee. Yksi ilta ei pilaa mitään! Varaa seuraavaksi aamuksi terveellistä ruokaa jääkaappiin, ja vastusta tiukasti pitsanhimoa. Kun juhlat on juhlittu, siisti arkisyöminen saa luvan jatkua!
  2. Muissa kauden kekkereissä asennoidu ”olemaan nätisti”. Päätä, että valitset noutopöydästä lautasellesi pääasiassa kasviksia, salaatteja ja kevyempiä vaihtoehtoja. Lisäksi lihaa ja kalaa voi huoletta syödä kohtuullisen määrän, lautasmalli on hyvä lähtökohta. Älä päästä juhlamekkoasi kiristämään, vältä ähkyyn syömistä. Ota korkeintaan yksi lasi viiniä, juo runsaasti vettä ja mene ajoissa nukkumaan.
  3. Juhlapäivän aamuna käy vetämässä kunnon hikitreeni. Huolehdi myös, että syöt säännöllisesti muutaman tunnin välein koko päivän ajan etkä ”säästele” vatsalaukkuasi iltaa varten. Voit jopa syödä kotona kunnon ruoan ennen juhliin lähtöä. Näin et pysty ahtamaan itseäsi täyteen juhlissa, vaan pystyt pitämään lautasen kevyenä ja tyytyä vain maistelemaan. Edelleen, muista juoda paljon vettä!
  4. Lupaudu ystävillesi toimimaan kuskina ja pysy vesilinjalla. Sovi juhlia seuraavalle aamulle lenkkitreffit kaverin kanssa. Vaikka olisit valvonut vähän myöhempään, aamupäivän reippailu kirpakassa säässä piristää kummasti ja saat taatusti virkeän olon! Voit lämmöllä muistella muita juhlijoita, joilla todennäköisesti on hieman nuutuneempi olotila.
  5. Opettele juhlimaan ilman alkoholia, ja myös kieltäytymään. Kaikkiin juhliin ei ole pakko osallistua. Myös oman perheen tai ystäväporukan kanssa voit viettää terveellisempiä pikkujouluja kotona esimerkiksi kevyen kotiruuan, glögin ja vaikkapa lautapelien parissa.

 

Jos onnistut pysymään suunnitelmassasi, taputa itseäsi olalle ja nauti edelleen keveästä ja timmistä olostasi! Sitten onkin hyvä tehdä jo seuraava sotasuunnitelma itse joulua varten…

Iloista ja freesiä pikkujoulukautta kaikille!

Toivottaa Personal Trainer Mari